tirsdag 5. juni 2018

Juni i bigården



Juni er starten på sommeren og sesongen er i full gang. Mine bier kan finne pollen og nektar rett utenfor flyhullet. De ekstra varme dagene som var i mai, har gjort resultater. Arbeid som birøkter er spennende. Min bigård ligger i Finnskogen. litt utenfor Kongsvinger. Mitt besøk i bigården starter med at tar på meg bidraktutstyr. Jeg tar på meg lange støvler, bidrakt og gode hansker. Så finner jeg frem utstyr jeg trenger. Det er kost, skrape og vann på sprøyteflaske samt håndkle. Ved hver bikube har jeg et bord eller en stol som jeg kan legge fra meg utstyr og sette kasser på. Det er viktig å forebygge sykdom og ta hensyn til god hygiene hver gang jeg besøker bigården.

Jeg ser nøye an området rundt bikuben og ser på hvordan biene oppfører seg. Det gir meg signaler på hvordan biene har det. Denne dagen har jeg sjekket alle tavlene i alle kassene. Jeg både kjenner og ser at tavlene begynner å bli fulle av honning. Med en sjø rett i nærheten er det lett å få tak i vann. Jeg har nå satt på en ny skattekasse over dronninggitteret. Nå er det bare å vente og følge spent med på bienes fantastiske jobb med å samle pollen og nektar for så å lage nydelig honning. Jeg sjekker mine bikuber hver uke for å se om de har nok plass og eventuelt sette på ny skattekasse ved behov.

Hilsen Bidronningen




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Julemarked lørdag 4. november!

Kom og nyt julemagi på julemarkedet på plassen Valeluna i Finnskogen Lørdag 4. november Kl. 11-15 Valeluna, Homsjøvegen 917 Juleshopping, ju...