fredag 11. mai 2018

Lyst å bli birøkter?


Er du veldig glad i honning og gjerne vil lage din egen honning, ja da bør du bli birøkter! Det du da gjør er å gå inn på nettsiden til NORBI som du finner her og der finner du ditt lokale birøkterlag.  Norbi er forkortelsen for Norges Birøkterlag. De har en informativ nettside der du finner alt som har med birøkt å gjøre og linker til kurs nær deg. Jeg meldte meg inn i Raumnes Birøktlag og gikk et nybegynnerkurs i birøkt. Kurset gikk over 4 kvelder med teori og 3 kvelder med praktisk arbeid i bigården. Så når kurset var ferdig, bestilte jeg et bisamfunn med dronning og bier samt investerte i materiell som kuber, redskap, utstyr og birøkterklær. Jeg bestilte et bisamfunn med Buckfast-bier. Mitt utstyr har jeg kjøpt hos Honningcentralen som har adresse Kløfta i Akershus. Bor du utenfor Akershus, kan du også bestille utstyr på deres nettside her. Der finner du alt du trenger for å drive med birøkt, de har også litteratur og gir god hjelp til valg av utstyr. Full oversikt over hva du trenger for å bli birøkter finner du her. Jeg har min bikube på Finnskogen litt utenfor Kongsvinger. Der trives biene i skogen med kort avstand til sjøen. Der har de også god tilgang på pollen og nektar gjennom sesongen. Jeg synes min nye hobby er super spennende og gir meg nye utfordringer hele tiden, kanskje noe for deg også?

Hilsen fra Bidronningen



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Julemarked lørdag 4. november!

Kom og nyt julemagi på julemarkedet på plassen Valeluna i Finnskogen Lørdag 4. november Kl. 11-15 Valeluna, Homsjøvegen 917 Juleshopping, ju...